Ethical- Beyond Organic

additionSuperOrganic from world, London   text by Mika Whitehurst

In an advanced nation of ethical buying, with a market valued at £38 billion in 2015, UK consumers are making more of the ethical choices they want. One such example is Unicorn Grocery in Manchester (annual turnover £7 million), which carried off the prize for Best Food Retailer in the recent BBC Food and Farming awards. Unicorn Grocery offers a huge range of affordable, wholesome food with a focus on organic, fair-trade and local sourcing since they opened in 1996.

Ethical principles remain at the core of the business and influence not only what is sold but also how business is done. As a workers’ co-operative, the shop is owned and managed by the 70 members who take responsibility equally for the decisions that govern their business from long-term strategy, through to budgets and recruitment. Business decisions are made through consensus, which, while it may not always seem like the easiest or quickest method, keeps their principles intact.

One particular contrast with cooperatives in Japan is that the members are not the customers but the people who work there and have a deeper understanding of their ethos. The average customer, by the way, spends around £20-25 per visit. Unicorn’s ethos runs through the shop when you visit. In addition to offering organic products, with full traceability, they further select those that are free from labor exploitation, free from animal cruelty, and are kind to the earth, giving customers a sense of fulfillment and satisfaction as global citizens. You can feel the next generation of consumption has started to move on from self-centered motives to compassion and consideration to all things.

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エシカル – オーガニックの先にあるもの

エシカルな購買が2015年に約570億円(前年比8.5%増)に達したと試算されるエシカル先進国のイギリスでは、BBC主催の食品小売店大賞にエシカルなお店が輝くなど、自分の購買行動が社会、人(動物)や環境に与える影響を考慮する消費者が13年連続で増加しています。

2017年食品小売店大賞を受賞したのはマンチェスタ—のユニコーン・グロッサリー(年商約10億円)。1996年の開業以来エシカルな商品を消費者に提供するグロッサリーショップです。扱う商品は動物由来ではないオーガニック商品であることはもとより、フェアトレード、動物実験、環境基準など独自の厳しい基準を満たしたものだけを扱っています。同店が徹底しているのは店頭商品だけでなく組織と運営がエシカルであることを貫いています。組織は店舗で働くメンバー(組合員)約70名からなるコープで運営されており、予算、雇用、仕入れまですべてが組合員による多数決で意思決定がされています。一見非効率ともとられる組織形態は、自浄能力をもちエシカルであり続けるために必要不可欠な要素なのだそう。

日本の生協と違う点は、消費者である会員が出資者ではなく、ミッションであるエシカルを熟知した従業員が出資している点。商品の詳細情報を得た上で納得し、安心して買い物ができる落ち着いた店内は同社の精神が伝わってきます。客単価は3,000円前後という。自分や家族が食べる食品が安全だという事に加え、選択した商品が人を搾取することなく、動物を苦しめる事なく、地球にやさしい事は、地球の住人として心の充実と満足感が得られます。自己中心な消費から万物への配慮と寄り添いが次世代の消費のキーワードとなっている事がうかがえます。

Writer:  Mika Whitehurst. Born and raised in Tokyo. Having worked in an American investment bank, now runs her own business, writing and translating on topics ranging from Japanese animation to finance. Lives in the U.K. with her husband, son and two hunting dogs.

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