SOcamp_2017 report by Kazunori Oukita

昨年感動的に始まり幕を閉じたSOcamp2017。 今年もいよいよ企画が練られている中で、

昨年参加していただいた、YKKの大喜多さんのレポートを紹介したいと思う。

IMG_5906

Re:imagine イマジネーションを絶やさない

by 大喜多一範

羊蹄山の麓に夕日が傾きはじめた頃、軽く焦げ目のついたトウモロコシの香りが漂うバーベキューからこのキャンプは始まりました。

IMG_5912
Work Shopは、”CREATIVE SPRINT” of Super Organic Community in Niseko.をテーマに開催。私たちのチームではテーマ解決の必要要件は「教育」にあると分析し、オーガニック・コミュニティー発展のためにシリコンバレーをケーススタディーとして、農業従事者支援施策(税制、農業保険など)、移住者支援(補助金など)、農作物研究機関設立、大学研究所誘致、情報発信(SNSなど)、地場農作物のブランド化などの提案を行いました。提言は、後日片山ニセコ市長に報告されるとのだったが、どの様に見て頂けた楽しみにしています。

IMG_5944

最終日のWork Shopは元スターバックス・ジャパン執行役員の簔口様の講演でした。スターバックスの先進的な企業理念/考え方としてその経営理念について講演され、特に参考になった点は、成果目標の設定にあたりKPIとは別に、「部下に対しての行動目標」「お客様に対しての行動目標」を設定し、その進捗を毎月レビューしている点で、自部署にも反映出来ると思いました。

IMG_6007

普段、アパレルと環境、工業と環境と言う視点から環境課題を捉えて自分の業務である商品企画に反映させて来ましたが、So Campでは衣・食・住の各業界の方の話を聞き、またSo Communityと繋がることでより多面的にこれら課題を見つめる視点を養う事が出来、衣食住の課題はそれぞれ繋がっている事が改めて理解できました。So Communityの皆様とは今後ともビジネスで、私生活で大切なパートナーとなる事と思います。また、キャンプ中の毎回の食事が大変おいしく、食事を通じて羊蹄山のパワーをもらった事もこのキャンプの醍醐味だと思います。

C03T8196

 

Re:imagine (Maintaining imagination)

by Kazunori Oukita

When the sunset began to fall at the base of Mt. Yotei, this camp began with a barbecue with the light scent of grilled corn.

IMG_5949

The Work Shop was held on the theme of “CREATIVE SPRINT” of Super Organic Community in Niseko. Our team analyzed that the theme solution requirement is in “education”, we analyzed Silicon Valley as a case study for organic community development, measures to support farmers (tax system, agricultural insurance, etc.), migrant support (Such as subsidies), establishment of agricultural crop research institutes, attracting university laboratories, information dissemination (SNS etc.), branding of local farm products were the items we proposed. The recommendation was to be reported to the mayor of Niseko Mr.Katayama at a later date, but I am looking forward to how it will be looked upon.

IMG_5906

On the last day of the work shop was a lecture by former Starbucks Japans executive officer Starbucks’ advanced corporate philosophy / philosophy as a way of thinking of management philosophy was spoken about. The main point of reference was that in addition to KPIs, was setting performance targets, “action targets for employees” and “action targets towards customers “with monthly progress reviews. I thought this could be used in our departments as well.

IMG_5925

I usually think about environmental issues from the perspective of apparel and environment, industry and environment and in product planning which is my work, At So camp listening from people in the clothing, food and housing industries and by connecting with the So community we can cultivate a viewpoint to look at these issues more multifaceted, I reaffirmed that the challenges of clothing, shelter and living are all connected. I believe that the members of the So community will become an important aspect in future business as well as my personal life. Also, every meal was very delicious at the camp and I think that the real pleasure of this camp was feeling the energy of Mt. Yotei through the fine meals.

IMG_3896大喜多一範(おおきた かずのり)
YKK株式会社 営業統括部 マーケットイン・チーム チームリーダー
幼少期よりフランスなど海外で生活。入社後、フランス、スペイン、モロッコで通算15年の海外勤務を経験。現在、環境配慮商品の企画・開発に携わっており、SO campに参加。

Kazunori Oukita
YKK Corporation Marketing In Team Leader, Sales Division
From childhood to living abroad in countries such as France.
After joining the company, he has worked overseas for 15 years in France, Spain and Morocco. Currently involved in the planning and development of environmentally conscious products, and a participant in SO camp.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s